Złota kula na szczycie pomnika poległych, który sterczał z lasku w Brösen wysokim obeliskiem, słała ku nam przynaglające świetlne sygnały. Wszędzie panowała niedziela. *

Pink Obelisk Maurycy Gomulicki, 2010; Grand Hotel gardens, ARTLOOP festival, Sopot, 2015
Dear PINK’s
I’m happy to share some pictures from the 4th public presentation of my Pink Obelisk – this time at the Grand Hotel gardens, as a part of Artloop festival, Sopot, Poland, 3 – 6 September 2015
Obelisk Sopot – Statement
Różowy Obelisk był dla mnie niewątpliwie doświadczeniem otwierającym – jest to pierwszy duży obiekt o charakterze rzeźbiarskim jaki miałem okazję realizować w przestrzeni publicznej. Oryginalnie funkcjonował jako projekt site specific – zaprojektowany został specjalnie do prezentacji na poznańskim rynku. Powstał w opozycji do znajdującego się tam późnośredniowiecznego pręgierza, którego wzniesienie “sfinansowane zostało z grzywien nakładanych na służące noszące przesadnie eleganckie stroje”. Ponury ten artefakt stanowi dziś jedną z atrakcji turystycznych Poznania. Interesowało mnie stworzenie obiektu paralelnego, a jednocześnie zasadniczo odmiennego w swej wymowie – słupowi męczarni został przeciwstawiony pal rozkoszy. Obydwa te zdarzenia symboliczno-formalne mają wyraźny rys falliczny są jednak skrajnie odmienne w swej wymowie. Brutalny, twardy, kanciasty pręgierz uzyskał swoje alter ego w postaci obiektu o formie zmysłowej, przywodzącej na myśl toczone figury szachowe, tralki pałacowej balustrady, azjatyckie stupy a przede wszystkim erotyczną zabawkę – przeskalowane różowe dildo. Projekt ten był dla mnie tyleż okazją do zwrócenia uwagi na zasadność celebrowania zmysłowej przyjemności, co wyeksponowania szczególnego rodzaju kulturowej hipokryzji, która sprawia, że łatwo asymilujemy mroczną niesamowitość cierpienia, mamy natomiast problem z wprowadzeniem, tak esencjonalnej w życiu człowieka, erotyki do publicznego obiegu. Jest to kwestia cały czas aktualna – nieledwie pół roku temu propozycja mojej instalacji w usteckim porcie – rzeźby semi-abstrakcyjnej o wyraźnym, acz nie ofensywnym, charakterze waginalnym, spotkała się z silnym sprzeciwem czynników lokalnych podczas gdy tandetne woskowe figury hitlerowców funkcjonują w samym sercu kurortu, jako oczywista forma pseudo-dydaktycznej rozrywki, nie prowokując żadnych kontrowersji. Jestem głęboko przekonany, że w naszej, przesyconej na wskroś martyrologią, a jednocześnie agresywnie komercjalizującej się rzeczywistości, oswajanie i rafinowanie erotyki, będącej niezwykle ważnym, jeśli nie fundamentalnym, elementem determinującym naszą kondycję ma istotną, tak społeczną jak kulturotwórczą, funkcję. W tym kontekście z satysfakcją przyjąłem zaproszenie do zaprezentowania Różowego Obelisku na tegorocznej edycji festiwalu Artloop – tym bardziej, że trzy lata temu miałem okazję pokazać tu powstałą w podobnej intencji instalację Relax & Luxus. Podobne działanie wydaje mi się szczególnie adekwatne w takich właśnie realiach, gdyż postrzegam kurort, jakim niewątpliwie jest Sopot, jako miejsce, w którym nadzieja na przeżycie erotycznej, wakacyjnej przygody jest jednym z najbardziej naturalnych magnesów determinującym jego dynamikę i tożsamość. Jako lokalizację wybrałem tereny Grand Hotelu – komfort i hotelowe zacisze sprzyjają miłości, a każdy ogród jest, w mikro skali, powidokiem Edenu, z którego zostaliśmy wygnani gdy poznaliśmy smak cielesnej rozkoszy. Jeżeli będzie to możliwe chciałbym umieścić mój obelisk w centrum fontanny – orgazmiczny wymiar takiej konfiguracji będzie, jak mam nadzieję, jeszcze bardziej katalizować jego potencjał.
Maurycy Gomulicki, Warszawa 18 Sierpnia 2015
Sculpture: acrilic fiber, resin, car paint, 3 m high
Grand Hotel (Sofitel Grand Sopot) gardens, as a part of Artloop festival, Sopot, Poland, 3 – 6 September 2015
Curators: Emilia Orzechowska, Roma Piotrowska
Technical coordination: Bartosz Cybowski, Melania Szymerowska
Originally done in as a part of “Pasaż Kultury” project, BWA Arsenał, Poznań, 2010
Curator: Anna Czaban
Executed by Grzegorz Olech
In private collection of Tomasz Tworek
Special Thanks to: Tomasz Tworek, Wojtek Piaskowski, Jan Włodarczyk, Kuba Zakrzewicz & the direction of Sofitel Grand Sopot
PINK NOT DEAD!

Pink Obelisk Maurycy Gomulicki, 2010; Grand Hotel gardens, ARTLOOP festival, Sopot, 2015

Pink Obelisk Maurycy Gomulicki, 2010; Grand Hotel gardens, ARTLOOP festival, Sopot, 2015

Pink Obelisk Maurycy Gomulicki, 2010; Grand Hotel gardens, ARTLOOP festival, Sopot, 2015

Pink Obelisk Maurycy Gomulicki, 2010; Grand Hotel gardens, ARTLOOP festival, Sopot, 2015
check also:
RELAX & LUXUS (Artloop 2012) on my flickr
*
Günter Grass
Kot i mysz (Katz und Maus, 1961)
przełożylili Ilona i Egon Naganowscy
Czytelnik, Warszawa, 1963
Wydanie I